همه چیز درباره رپوتاژ آگهی
تاریخچه رپورتاژ آگهی
در زبان انگلیسی تبلیغات رپورتاژ را Advertorial می گویند. این کلمه ترکیبی از دو کلمه Advertisement و Editorial است که از لحاظ ماهیت تلفیقی از محتوای نوشتاری و تبلیغاتی است. در ایران از واژه فرانسوی Reportage یا رپورتاژ که به معنای گزارش است برای این روش تبلیغات استفاده می شود.
معرفی محصولات
معمولا رپورتاژ آگهی برای معرفی محصولات یک شرکت بین مخاطبین رسانه ها و یا برای آشنایی هرچه بیشتر مخاطب با ویژگی های خدمات آن شرکت تهیه و منتشر می شود.
مثال
به عنوان مثال تیزر یا تریلری از قسمت اکران نشده یک سریال، که در پایان آخرین قسمت منتشر شده از آن نمایش داده می شود، نوعی از رپورتاژ است
انواع رپورتاژ ؟
تبلیغات رپورتاژ به شکل های مختلفی انجام می شود و انواع آن بسیار زیاد است. اما از موثر ترین و مهم ترین آن ها می توان به تبلیغات رسانه ای (رادیو یا تلویزیون)، تبلیغات نوشتاری (روزنامه ها و مجله ها) و تبلیغات اینترنتی (وب سایت ها و خبرنامه ها) اشاره کرد
اهداف رپوتاژ آگهی
بازاریابی آنلاین، برندسازی، معرفی و فروش محصول، جذب مخاطب، کسب بک لینک و افزایش رتبه وب سایت و بهبود وضعیت سئو از معمول ترین اهداف انتشار رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ آگهی در ایران به واسطه مدل استفاده از بستر اینترنت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از بزرگ ترین برند های اینترنتی کشور مثل دیجی کالا، بامیلو، اسنپ، تپ سی، ایرانسل، همراه اول، سامسونگ، سونی و ال جی همه به نوعی از رپورتاژ آگهی استفاده می کنند.
ویژگی رپوتاژ موثر
باید دربردارنده اطلاعات مفید و کاربردی باشد تا در کم ترین محتوای ممکن هدف و مقصود را به مخاطب منتقل کند.
عنوانی جذاب، وسوسه بر انگیز و تاثیرگذار بنویسید زیرا عنوان متن اولین چیزی است که کاربر با آن روبرو می شود به همین دلیل باید طوری باشد که کاربر برای خواندن ادامه متن کنجکاو شود. عنوان سئو مهم است چون در گوگل هم دیده می شود.
محتوای کوتاه (آنقدر کوتاه که حتی به اصل موضوع نرسیده باشد) و خیلی بلند (آنقدر بلند که کاربر را خسته کند) جایی در رپورتاژ آگهی ندارند.
اگر بجای شمردن ویژگی های محصولتان به کاربردی بودن و مزیت هایی که برای مشتری دارد بپردازید مطمئن باشید ثمره بهتری در انتظارتان خواهد بود.
قانون 30-70
قانون 30-70 را رعایت کنید! این قانون می گوید 70 درصد از متن تان را به بیان مزیت ها اختصاص داده و 30 درصد باقی را روش فروش و تبلیغات مانور بدهید.